Polen, Slovakien, Tjeckien och Berlin

Under två veckor avverkade vi sammanlagt 2 768 km med bilen (Sverige är 1 572 km från topp till tå) båtvägen inte inräknad, rakt ned i Europa. Huvudattraktionen var släktbröllop i Polen. Vi valde att återvända till Sverige genom Slovakien, Tjeckien och Tyskland.
Krakow
Vi tog färjan till Gdansk får Nynäshamn. Allt annat än glamorös resa, fullt med polska arbetare och inte särskilt god mat. Resan tog en natt.
Vi körde sträckan Gdansk-Krakow (från norra Polen hela vägen ned till södra Polen) på drygt nio timmar, inklusive 1,5 timmes stopp för en olycka på vägen. Vi såg tusentals lastbilar. Att bila i Polen, är lite farligt. Körfarten var 140 km/h, men ofta åkte två lastbilar i båda filerna i 80km/h, vilket resulterade i en tvärnit för alla bilar bakom, som kom i hög fart. Lägg dessutom på en timme på alla sträckor du kör i Polen pga av vägarbeten och stopp. Annars var vägarna bra.
Resans definitivt finaste hotell väntade på oss första natten: Hotellet boutique L’hotel (380kr natt) i den judiska delen av Krakow.
Mittemot hotellet fanns det en Absint restaurang, under hela resan fanns det Absintkrogar lite där och var.
Jag och mor gick till en skönhetssalong. För 700 kr fick jag hårklipp, styling samt hårampull, dessutom mandel-peeling med radiovågor, algmask och liftning diamantserum. Polen är fortfarande prisvärt. Krakow är en vacker stad, byggd i italiensk stil och blev min makes polska favorit. Stan är extremt turistigt, överallt fanns turister från hela världen. Flera polacker som arbetar med turister bad mig att inte hamna med i bild när jag fotograferar, något att vara uppmärksam på om man inte vill råka ut för sura miner. Krakow toppas av en fästning, Wawel, men beundra den på avstånd. Tyvärr är museet väldigt dåligt organiserat, tavlorna är knappt belysta, det råder allmän fotoförbud och varje del av slottet har separat biljettkassa ägd av separata firmor. Rörigt.

Wawel
Wawel gården
Efter Krakow bar det av till min favorit; Zakopane. Det är en liten håla i fjällen, typ Årebyn. Dock är det mer traditionellt. Krakow –  Zakopane sträckan tog två timmar på snirkliga vägar och vi boddepå huvudgatan på Top hostel för 350 kr natten. Vi besökte den lokala marknaden som säljer allt från pälsjackor till etnoinspirerade kläder. Höjdpunkten var att åka liften upp till bergstoppen, Gubalowka, där uppe fanns det små souvenirshoppar och krogar som hängde över stup! Det är litet, mysigt och det spelas folkmusik på alla krogar, tänk bulgarisk kör, fast ibland är det bara två män som sjunger.

”Serki Grillowane” grillad ost, fårost, ät detta.

Bar på toppen av Glubalowka, hur coolt?
Bröllop i Cisownica. Visst är det något särskilt med bröllop? Det är så mycket kärlek i luften att man är helt matt efteråt. Bruden var vacker som en prinsessa, vi var cirka 50 gäster som firade brudparet i en partystuga/pensionat bland bland berg och getter. Först i protestansk kyrka, sen bila tillbaka till pensionatet, där vi hade checkat in en natt tidigare.
Såhär går ett polskt traditionellt bröllop till. Bordsplacering, men i grupper med dem man känner, fru å make satt  bredvid varandra. Kycklinssoppa, kycklingroulader fyllda med spenat, fläskkotletter, mör grisnacke och ett set av olika kålsallader bars in. Jag och maken hade fel ät-taktik, för det visade sig att det kom i nya rätter varje timme, förutom en buffé med cirka tio rätter i baren. Kaffe och ett hav av bakelser och glass serverades redan en timme in i brölloppet, inget avec. Är festen slut nu? tänkte vi. Men då började danslekarna, som hederliga svenskar satt jag och maken fastmurade i stolarna, vi dansar aldrig nyktra. Inget vin till maten. Dryckeskulturen är helt annorlunda i Polen. En hel kyl med vodkaflaskor stod i lokalen och best man/woman såg till att fylla allas glas som är tomma med iskall premium vodka. Om du inte vill få glaset påfyllt, bit av halvvägs eller låt bli å drick; det är hemlig kod att inte fylla på ditt glas. Mellan danslekarna fick man en kvart för ”en liten till, två små till tre till” hutt-hutt. Sen rycktes man upp igen. Med andra ord, folk skuttade som galningar innan de hade blivit salongis. Lekledaren såg till att alla dansade sig nyktra med brudparet som uppviglare till alla lekar. Vid midnatt slog klockorna och man sade adjö (symboliskt) till dagens bröllopspar och valde nästa års bröllopspar, bruden slängde buketten och brudgummen flugan, dem som fångade detta dansade med varandra. Festen pågick till fyra.
Polen förlorade mot Colombia i fotboll och det var dags för oss att byta land.
Slovakien, Trentin
Resan Cisownica – Trentin skulle ha tagit två timmar, tog tre pga vägarbete som vi satt en timme in, kutym i denna del av världen. Trentin med sina 56 000 invånare är väldigt lugn, och påminner om Italien, allt är väldigt estetiskt, det är slott, mysiga vinkafeterior och paradis för pizza och ravioli-ätare. Men ingen kan engelska. Öl, vin och skumpa finns överallt, till skillnad från Polen och ölen är halva priset från Polen. (Ca 12 kr). Vi letade efter en restaurang som var öppen, till slut fick vi in en sallad och steak som inte höll måttet. Slottet som tornar upp sig över Trentin var imponerande och mycket bättre organiserad än Wawel i Krakow. I Trentin upptäcker vi att våra hotell är bokade en dag innan, så vi betalade för den uteblivna natten samt klippte Prag-vistelsen till en natt istället för planerade två. Jag jublar tyst inom mig, för nu är mina bihålor täppta, jag snorar och tårarna rinner – jag vill hem till min Stockholms-säng.
Tjeckien, Prag
Dagen började med att bartendern på första stället kände igen att vi var svenskar och sa några svenska fraser till oss ”Intressant” tänkte jag, eftersom vi har aldrig trivts i svenska turistparadis. Prag blev den första. Det finns inhemska menyer till halva priset med ett urval av tjeckiska rätter, kruxet är att dem är separata och är skrivna på tjeckiska. Där fick jag användning av polskan och vi fick hyfsad mat. Prag är inte ”billig-billig” som många svenskar hävdar, utan nästan dubbelt så dyrt som Polen. Snittet för en öl är 16 kr (fortfarande billigare än Polen) men mat cirka 88 per rätt, Prag keps 150 kr, parkering för turister 260 kronor dygnet, gatuparkering enbart för lokalinvånare. Så nej, du är inte kung för 500 spänn på en dag. Självklart är det billigare än Sverige dock. Karlsbron, världens vackraste bro, var verkligen vacker. Fullt med pubar, inga mjukisbyxor som i Amsterdam, bland den vackraste arkitektur vi har sett. Lika många turister som i Amsterdam, ja mer! Prag är nu bokmärkt att återvända tillbaka till, off-season. Jag skulle likställa Prag med Dublin, bra resmål för mogna par.

Tyskland, Berlin
Att befinna sig i Prag under förmiddagen och Östberlin på eftermiddagen var en smärre chock. Det är som att jämföra Tylösand och Christiania. Jag har hittils bara besökt västberlin. Östberlin  sjuder av anarki, vegansk mat, cyklar, grafitti, hälsokost och erergisparsamma lösningar. Folk sitter på marken på boar och dricker öl, alla ser färgstarka ut, äldre damer som ser ut som Blondie och äldre herrar som ser ut som punkare, anything goes. Schnitzeln och kebaben som vi intog här var jättegoda. Men det finns även massor av vietnamesiska krogar. Vietnameserna har tagit över rollen som kineser har på andra ställen, det serveras även sushi och thai på deras krogar. Så ja, anarki och vietnamesiskt käk – vi är sålda på Östberlin. Det är lika dyrt här som i Stockholm, öl 40kr shnitzel 140kr, övernattning matchar stockholmspriser. Anarki är dyrt. Östberlin fann en plats i våra hjärtan omgående, färgstarkast på denna resa. Östberlin är frihet för mig. Allt vad Stockholm inte är.
Gamla gränsbron mellan öst och väst

Vårt hostel hette Eastern Comfort och låg precis på gränsen mellan öst och väst. Vi parkerade bilen på västra sidan och bodde i öst. Två båtar, varav ena hette west och den andra east.

Någon hade kommit fram till att TV-apparaten inte var längre nödvändig
Centrala Berlin, noll parkeringsböte, Solna se detta!

Actual footage of Tekniska Högskolan Tunnelbanestation, måndag 08:05

Konst på gamla berlinmuren

Rostok – Trelleborg
Att återvända hem från Europa är helt annorlunda än att landa på Arlanda när man kommer från sydostasien. Då brukar jag sakna dofterna, den goda maten och paradisnatur. Nu istället, hyllar jag grandoften, svala sommaren, rena vattnet och artiga bilförare. Fan vad Sverige är bra!  Inga väglöss, livsfarliga insekter och de säljer frukt och gott kaffe på seven eleven.
Första gången för mig att se mig om i Skåne, de gula fälten, vita sanden och ljuset var bländande, hur ser Skåne ut på hösten? Skånelängorna förtrollade, tänk, stenhus i Sverige! Bondemarknader och mysaffärer i varje sväng, vi måste tillbaka. Stranden också, man kunde se botten!. Skåne får megalike. Hoppas att skåningar är snälla (som oss -stockholmare lol)
Trelleborgs campingplats pier, noll folk, jättemysig restaurang där vi sitter och intar vår frukost, detta var utsikten

Vi anlände till Trelleborg 22:30 möra och sov i denna jätteslott
Sveriges sydligaste spets!
Rökt torskrom, rökta räkor, rökt makrill och skagenröra

Sammanfattningsvis

Polen – prisvärt och folk pratar engelska (i större städer) trafiken suger
Slovakien – prisvärt men noll engelska, (Trentin)
Prag – inte ”billigt-billigt” men lite billigare än Stockholm dock så vackert!
Berlin – konst, frihet och dyrt
Skåne – I´ll be back.
EURONET och liknande gulal tams. använd aldrig dem, de har i stort sett påhittad valutakurs och 50 kr i uttagsavgift, vi gick i snitt 350 kr back per uttag. Gå till ATMs i en BANK