Vår höst vid kinesiska havet

Det är drygt sju månader sedan vi lämnade vintersverige och sommaren är nu slut hemma. Men inte här i Vietnam. Det har äntligen blivit svalare, knappt 30 grader, vilket känns svalt efter denna sommar, som snittade på 40 plusgrader.

Augusti
Hela augusti gick åt att bygga upp vår webbshop med sidenmorgonrockar

Sex färger skaffade vi, här hallonröd, ej med på bild är limegrön, midnattsbrå och geisharöd
Inte bästa turen med solen när man fick vara modell igen!
 

Vi fick flytta från vår lägenhet, betongarbete i huset brevid drogs igång och det bilades det så ljudligt hela dagarna att vi hörde inte varandra även när vi skrek jättehögt. Byggjobbet är än igång idag. Vi flyttade till en lägenhet i samma kvarter på bottenvåningen som vi inte trivs i lika bra, eftersom den kändes instängd och fuktig. Men vi trivs i denna kvarter så det fick bli så.

Här är vardagsummet/köket längre in sovrum och dush
Man blir bortskämd med bostandard här i Vietnam, här är lägenheten som vi är lite missnöjda med
 

Man hade missat att bygga ventilation, byggnaden är ny, liksom allt annat här i An Thuongbyn. Min man åkte och köpte liljor till oss för att det skulle lukta gott hos oss och sladdade på moppen framför vår dörr, det hade regnat. Han skrapade upp foten och trottoarens smutsvatten kom in i hans sår de följande dagarna vilket gav honom en varig infektion som gjorde att han haltade nästan två veckor. Så vi blev alltså fast i den fuktiga lägenheten, ja man ska inte ha flyt alltid. Vi passade på att städa och vädra ur och det blev genast mycket bättre. När det regnar på kvällen tänder jag japansk rökelse och det doftar gott och exotiskt.

Augusti kom och gick, vi hade en smekmånad med våra nya vänner och kände oss involverade i ”byn”. Vi städade stranden en dag med 420 andra volontärer. Mest vietnameser. Tror vi hamnade med i lokal tv, som var där och filmade oss.

Danang cleanup vi städar stranden

två ton skräp ska vi ha fått ihop!


September

September började jag skriva för websiten Ett Annat Liv en gammal författardröm gick i uppfyllelse. Det är otroligt vad man skärper sig när man får 1000 unika läsare per inlägg. Det är väldigt lärorikt och jag ser mitt skrivande komma upp till en annan nivå. 

Jag tog en paus från Nomadernabloggen och webshoppen. På Facebook kommer jag att fortsätta att länka till inlägg jag skriver, oavsett om det kommer ut i Nomaderna eller Ett Annat Liv
Jag började intressera mig för sociala medier och öppnade;


Printerestkonto
– som jag anväder som privat inspirationskälla
Twitterkonto (adda mig nomaderna) 
Instagramkonto (följ mig  på Nomaderna2) bilder och taggar. Jag följer 400 konton mest svenska, resebloggare och inspiratörer, vissa fitnesskonton också. Jag försöker lägga upp en bild om dagen. 

Jag experimenterade även med Snapchat med det blev för mycket på en gång. Så nu tillbringar jag alldeles för mycket tid på nätet. Onsdagar är webbfria dagar dock och det är jätteskönt.

    Klippte och slingade håret gjorde jag också
    Nya håret uppskattades


    Oktober 

    Oktobers stora händelse är vår resa till Cambodja.Vi ska göra en  ”visarun” förra gången blev det till Laos över dagen. Nu blir det en kombinerad visarun, Haloween- och födelsdagsresa för Richard, i elva dagar. Vi åker den 30 oktober och är hemma igen den nionde november. Planen är att bo i Sihanoukville, sova ett par nätter på ön Koh Rong men även hinna med en dagsutflykt i Saigon. De flesta av våra bekanta här i Danang har vari/bott i Cambodja och överöser oss med tips. Men en sak denna resa har lärt oss är att byta ort varannan dag är inget för oss. Vi har redan gjort det, det var jobbigt.

    Dessutom har jag börjat läsa om digital marknadsföring och sociala medier. Webbshoppen fick väldigt liten trafik, vilket fick mig att läsa på om digital marknadsföring och sociala medier. Digital nomad communityn är inte särskillt utvecklad i Danang så jag har ingen att bolla idéer med. Jag har börjat att ta onlinekurser och eventuellt fortsätter jag plugga digital marknadsföring när vi återvänder hem.

    Vi kom fram till att vi har besökt 36 länder mellan varandra och att vi har lika många kvar åtminstonde. För varje ny land vi besöker blir vi sugna på tio nya. Egentligen borde vi aldrig återvända till våra favoritplatser, utan ständigt vidga vår värld. Det blir Cambodja nu närmast. Man ska egentligen åka och se och strunta i vad folk skriver/säger. Gili Travangan och Vietnam har inte det bästa ryktet, men det blev våra favoritplatser. Likaså är det med Kambodja och Sihanoukville, inget bra rykte. Vi återkommer med en rapport, inga rosa färger, jag berättar som det är! Kram och håll ut! 

    4 reaktioner på ”Vår höst vid kinesiska havet

    1. Häftigt att få en vardag i ett så annorlunda land. Jag har ju rest runt en hel del i Sydostasien men aldrig landat som annat än turist någon vecka eller två. Gillar det där att lära känna ett nytt samhälle, hitta sina kvarter och börja förstå kulturen och omgivningen på ett annat sätt. Att resa är verkligen att leva!

      Gilla

    Kommentera

