Tokyo distrikt

Tunnelbanan

Är ett helvete i Tokyo. Inte för att det finns många linjer, och inte för att allt är på japanska, det har blivit mycket bättre. Det finns flera olika ägare, förutom subway finns det JR tåg, Yamanote, Odakyu-linjen etc. Det finns inget system som sammanflätar linjerna, går du ned i Yoyogi koen stationen, tex och ska till Ebisu, tar det 46 min, ingenstans står det att om du tar Yamanote linjen så tar det 5 min! Beroende på vilken ägare det är så ser du den tåg-kartan, dom är aldrig synkade tom namnen på stationerna är olikt! Det finns en lösning: bo centralt så du kan promenera och fokusera dig på en linje: Yamanote är cirkeln som går runt viktigaste stadsdelarna, till slut kommer du alltid till din destination:) Jag skulle rekommendera den.

Tokyo är min favoritstad. Det är en ny stad, så det finns inga historiska platser, museum eller minnesmärken som jag anser är måsten. Tokyo är flera småstäder i staden med varsin prägel. Här kommer min lista i fallande enl mig betydelse på Tokyo-måsten:

Shinjuku: östra (Kabuki cho) vuxet Disneyland, staden som kommer till liv vid solnedgången. Känner en som bodde där ensam i en hel månad – och jag förstår honom. Shinjuku kan hålla dig sysselsatt i en månad. Flygplatsbussarna stannar där. De stora varuhusen ligger där, liksom Shinjuku-parken, Yodobashi camera varuhuset där man kan handla elektronik taxfree mot uppvisning av pass, Robot cafe med sin galna Tokyo show, all you can drink restauranger, afterhours barer med seriösa afterhours till 9 typ, Golden Gai med 100 tals mini-pubbar där ibland bara 5 gäster får plats, stora fantastiska kusuri-ya (apotek med enorm sminkutbud) ja allt som en storstad ska ha har den. 

Shibuya

Shibuya: det berömda övergångsstället och Hachiko mötesplatsen är här. Shibuya är mer japanskt än ngt turistigare Shinjuku, här finns det gott om 20 åringar, modeaffärer och ett par klubbar, Womb och club Asia ligger här.

Roppongi: ligger lite off, söderut, Yamanotelinjen går inte dit. På dan är det bra med Roppongi hills komplexet, åka upp i Mori tower och på kvällen festa med amerikanska soldater och ryska modeller på Quest, Wallstreet eller 911, lätt skabbiga barer men klart annorlunda.

Gracery hotel in Sjunjuku
Nu har man enl mig gjort det väsentliga i Tokyo och bör ha fått lite feeling av vad 24 timmars staden går ut på.
Ueno, Akihabara och Asakusa är enl mig bonus och man kan lätt promenera däremellan. Akihabara har inte mer utbud än Yodobashi camera, Asakusas tempel suger jämfört med Kyotos, men Uenoparken däremot och Ameyoko shoppinggatan är värda ett besök. Hela området andas gammalt och lugn, bra ställe för konteplation, det finns badhus där oxå. Hela stadsdelen är lite sliten och sunkig, det är en motpol till Shinjuku och Shibuya. 

Det var en ytlig genomgång av Tokyos distrikt. Tokyo är en fantastisk stad att roa sig i, enligt mig är det framför allt det Tokyo är bra på. 

Ueno pond lugn mitt i stadsdjungeln

En reaktion på ”Tokyo distrikt

Kommentera

