Japan reflektioner

Japan har påverkat mig starkt från 17 års ålder, då jag landade i Kyoto tidig kall vår, lagom till körsbärsblommorna och när jag nästan cyklade på jämngamla maikos, vet jag inte vem stirrade på vem mer. 

Jag ville visa min man Japan, han som varken varit där eller varit intresserad.
Jag har under årens lopp funderat om jag gjorde rätt när jag valde att lämna Japan när möjligheterna att bosätta sig där presenterades, när jag var både 19 och 27. Efter denna vistelse inser jag hur rätt jag gjorde, always trust your gut-feeling!

Japaner är nog de bästa människorna i världen, även om de retar mig till vansinne med sina jobbiga utrop ”ah!” och deras reaktioner på att man är utlänning (de är rädda att prata engelska) så har de hjärtat på det rätta stället, ärlighet, ger tusen gånger tillbaka och håller högre klass än ngn kultur jag stött på. Men japaner tar också energi, dom kan inte bara hänga, som balineser. Japaner och det japanska samhället tröttar ut på ett sett som få andra länder gör. 
Japanska själen är sorgsen, det finns mycket patos och fylla. De är ensamma. Japaner har inte löst frågan hur man lever i partnerskap med varandra och det knäcker dom. Man ska vara gift innan man fyller 25, sen stannar kvinnan hemma, mannen förvinner in i företagskulturen med obefintlig fritid. Av ngn anledning samlas inte kvinnor ”för att det skulle uppstå avundsjuka och konkurrens” fick jag höra en gång. Så de blir ”kitchen-drunks” mycket sprit är packeterat i rosa förpackningar riktade till de lvinliga konsumenterna. Männen super skallen av sig med andra män,  bara när dom sitter ensamma i ngn snack bar ändras ansiktsuttryck och man får höra stories som får örona att ramla av. Otrohet i äktenskap är nästan helt tollererat. Den enda personen man inte vill umgås med är sin partner, man talar nedsättande om varandra och ser aldrig i ögonen. Tex när jag hade min dags-fylla i Nahas shot-bar och klickade med två jämngamla kvinnor, frågade jag om de var gifta. Bådas min ändrades som i ett trollslag, leendet dog och ett utryck av äckel visade sig, varpå en kort nickning och ”men nu pratarvi inte mer om det” Det finns par särskillt i Tokyo där den gifta kvinnan arbetar och där man går ut tillsammans, men det är inte normen. Japanska kvinnor nuförtiden, gifter sig mer sällan och bor kvar som vuxna hos föräldrarna. Detta gör dom eftersom man hyr oftast bostad i Japan av privatvärdar. Dessa värdar vill inte ha singelkvinnor i fastigheten ”för att det drar till sig problem” samma sak när vita ska hyra longtids residens det är inte helt enkelt. Nu kommer ingen turist beröras av det jag skriver. 


Boendestandarden i Japan gör mig depprimerad. Det spelar ingen roll om man är rik eller fattig, man kommer inte i närheten av den lägsta svenska bo-standarden. Om jag och Richard hade bott i Japan och arbetat likvärdigt som i Sverige, skulle vi bo i en etta mef kokvrå på upp till 30 kvm, utan utsikt, enkla fönsterrutor, gasol fläkt, tvättmaskin som tvättar enbart i kallt vatten och konstant mögeldoft. Man hatar sina balkonger i Japan, man samlar saker där (förråd ingår aldrig i lägenheter) eller torkar tvätt. ”Möbler är inte till för att stå utomhus” det enda stället man kan rymma till är barer som är sanna oaser. Ibland sparkar man av sig skorna, det finns spel, tidningar, karaoke, folk verkligen hänger där på ett helt annan sätt än i Stockholm som är en fientlig plats i jämförelse. 


Sammanfattningsvist
: det kändes mörkt, fuktigt och instängt sista dagarna i Japan, en känsla som jag är alltför bekant med. Det var inte bara jag. Efter 6 veckor var det dags att sticka. Japan är definitift inget longstay land, oavsett hur stor budget man har. Gillar vi Japan? Kommer vi komma tillbaka? Definitivt Ja på båda. 

En reaktion på ”Japan reflektioner

Kommentera

