Kyoto, Tokyo och Hakone med mammorna

Resan: Efter 6 party dagar på Gili Trawangan, hård 12 timmars nattflyg med Air Asia (asiatisk Ryan Air) 2 timmar i tullkön innan frukost, förkylning, regn och +14 är Kyoto ändå fantastiskt. Kom till hotellet kl 12 och hängde till incheck kl 15:00
   

Första promenaden i regniga vårKyoto
  

Kyoto
: första prominixen utmed Kamogawa till Kiyamachi dori, bärs och varm sake, sen natt-sakura beskådning på Yasaka Jinja (Giontemplet) och hem. 
Omställning. Maten är bättre (jämfört med Bali) japaner är artiga fast en del är aningen hjärndöda. Saker som varm toasits, sjöborre-sushi, Kosé produkter på badet, bommulsyukata på kroppen och umeshu (plommonvin) gör mig lycklig. 

Andra dagen
vaknade jag kl 04:00 av täppta bihålor, idag Miyako odori med te-ceremoni utfört av maikos. Alla gillade det och jag fick ett tår i ögat av tanken på att kärleken blomstrar i en vecka som körsbärsträdet, för att frysa till is på vintern. Som bonus gick vi till Kiyomizu templet efteråt, det fanns gott om folk! Middag på en krabb-restaurang och bad i hotellets badhus. 
 
Maiko, en äkta geisha-lärling
 

Det var gott om folk på stenkullen på väg till Kiyomizudera

 
 

får fantastiska familji
 

Tredje dagen blev det Fushimi inari, jag var lite febrig; allt kändes drömlikt och jag har lite minnesluckor, trots folkmängden infann sig dock ett lugn i kroppen. Vi har haft otur med vädret, det har hängt regn i luften varje dag. Förkylningen har tvingat mig till en tupplur mellan aktiviteterna. 
 

svärfar och Richard på Fushiminari
 

Fjärde dagen
, Nara templet och lunch hos min faster som är bosatt i Kyoto sedan 40 år och sen Shinkansen till Tokyo. Vi checkade in på vårt hotell i kabuki-cho för 700kr natten visserligen, men det är genomgående Shiseidoprodukter på toaletten, sånt blir jag glad av. Siena hotel rekomenderas varmt. För att inte tala om mammornas superhotell, det nybyggda Gracery med Godzillahuvud! Efter en lång resdag blev första natten i Tokyo lugn. 
 

finns det hjärterum….till höger min söta faster som har slutat åldras

    

  

 

Mor och make tänder och andas in rökelse på Naratemplet, som ska ge god hälsa
  
hemma hos faster och hennes kärlek
 

 

Shinkansen trippen till Tokyo var en fest i sig
 

5:e dagen
, efter lite sovmorgon gick vi till min favoritrestaurangkedja Watami och åt smårätter och drack ”megasajzu highball” som är whiskey med is, citron och bubbelvatten, ingen kaloribomb alltså. Partyt fortsatte till en karaokebox i 3 timmar, och eftersom vi var på G avslutades kvällen i Golden gai, på en all you can drink bar med starka GT’s. Tokyo är en partystad och det är det jag vill få fram dessa dagar. 
Tokyo har förändrats de 12 åren. Sexiga tjejerna lyser med frånvaro, alla är lite rundare samt många nya byggnader i Tokyo. Japaner är vana att man pratar deras språk, ingen rycker ens till när jag knackar mig fram på dålig japanska. 
 
”gå mot Godzillan” sa dom när jag frågade om vägen
 

finaste svärföräldrarna på sin lyxhotell, Gracery

 

utsikten från mammornas rum
 
 
”watami” står det i kanji
 

karaoke i tre timmar alla sjöng

   

6:e dagen
vaknar vi med en välförtjänad baksmälla och första klarblå himmel. Uppsamling i Gracery hotel lobby 14:30, sen är det show på Robot cafe, med middag åter på Watami, som blev ett favoritställe för oss. 

 

vår fina familj väntar på ädla drycker och en galen show
 
   

forever youg


Jag fick slakta den ambitiösa planen att se heela Tokyo på tre dagar, och jag rekommenderar verkligen att ta en stadsdel i taget. Shinjuku behandlades på denna resa. 

Sjunde dagen
i Japan hoppar vi på Odakyu-linjens Romance car till Hakone. 6000 yen per person med 2-dagars freepass (piratskepp, linbana samt discounts på 50 anläggningar) idag är det regn igen. Det är storm, inte säkert att linbanan kommer att gå. Anläggningen är väldigt enkel, som ett vandrarhem och måltiden bestod av hämtmat från family mart, men hotellets varma bad fick värma upp våra kroppar. Jag kom fram till att jag hade supit bort lånade av mamma tröjan, högst olägligt i dessa förkylningstider. Första saken borttappad under 7 veckors resande och lånad dessutom! Efter tre nätter i Tokyo gör vi en välförtjänt tidig kväll. Herregud vilka tvära kast; från en av de nyare hotellen i Tokyo till ett rum som påminner starkt om min studentrum på Tokai daigaku. Men jag är mycket lyckligare nu än 12 år sedan. 
   

Dag 8
och uppehåll, vi turistar i Hakone, ngn vulkan har varit aktiv så linbanan är till största del avstängd, men liten sträcka åkte vi med. Piratskepp på Ashi sjön och buss till Gōra, freepass biljetten är ovärderlig. Dock finns det ont om restauranger i Hakone, de flesta har hårda cafestolar och serverar pasta eller bovetenudlar (soba) mysiga wa-shiki issakayor lyser med sin frånvaro, kl 18:00 är allt dött. Vi äter åter en family mart middag, denna gång från utplockade hyllor och däckar innan 21:00. 

 

lyckan när vi fann områdets mysigaste vattenhål var obeskrivlig
 

9:onde dagen
är det vi kom hit för: onsen på Yunesu med sake- och rödvinsbad bl. a. Jag slumrar med förkylning medan resten av familjen förvandlas till badankor. När jag vaknade hade min finaste mamma köpt mig en underbar plommonsfärgad kofta, som jag känner att jag kommer ha på mig resten an året. Vi hittar baren woodys, äter stekta ostron brevid, och en minifestival på 10 personer firar den tidiga våren. 

10:e dagen
är det Romance-car tillbaka till Shinjuku och sista natten på lyxiga Washington hotel som mammorna bjuder oss på! Lyx för oss. Alla shoppar innan middan på Zauo i lobbyn, där man får sashimi på egenfångad fisk, även det en bjudmiddag av snälla mammor alla är nästan för trötta för att lyfta pinnarna.
 
våra män fiskar middag, och fick napp såklart
 
 
sista måltiden tillsammans i Tokyo
 

11:e dagen och det är time to say goodbye, redan innan visste jag att det skulle kännas tungt. Vår fina grupp löses upp tillfälligt på airport limousine bussen.
Våra familjer återvänder till Sverige för att smälta Japans intryck, lära sig att blanda sommarens drink; ”high ball” och invänta sommaren. Herregud vad fort tiden har swishat förbi, samtidigt som det har känts som en hel månad. Bäst är faktiskt mammornas klirrande skratt, tror inte jag har sett dom i sådant ess någonsin, det känns som resan är lyckad, alla älskar Japan.  Öl på rummet har kännts som man student-koridorar med föräldrarna, med musik och snacks, inte sällan iklädda i samma sorts yukata. Hoppas verkligen att denna födelsdagsresa markerar en ny era, en lekfull tid för våra mammor. Denna skratt ska eka i våra huvuden för en lång tid framöver. Det hade varit underbart att kunna bjuda dom på en sådan resa varje gång de fyller jämnt.

Kommentera

