Vår favoritö Gili T

Efter att ha sovit illa i 9 dagar i Ubud var jag måttligt road av upptäckten att böneminareterna på Giliöarna drar igång 04:00. Tji fick jag! Båtturen på 1,5 timme gick supersmidigt, vi slumrade till och det började regna när vi anlände. Från sekunden våra tår borrade ned sig i sanden gillade vi Gili T. Kanske för att det regnade, kanske för att strömmen hade gått, kanske pga den jättesnälla transan som hälsade mig välkomnen och serverade bintang.

  

Giliöarna; längst bort Trawangan, i mitten Meno och längst fram Air

 
Gilli T påminner om Koh Tao utanför Koh Phanghan, förutom att det är inte lika dyk-nördigt. Man cyklar runt ön på 40 minuter och huvudbefolkningen heter Sasak, de är muslimer. De liberalaste muslimerna ngnsin, väldigt väluppfostrade killar, inga skumma blickar och de tilltalar alltid min man först, sånt gillar jag. Säljarna orkar inte hetsa, bartenders röker och super mer än gästerna, inga ”taksi-taksi?” inga tiggande barn som i Ubud, INGEN GALEN TRAFIK! På Gilliöarna får varken hundar eller motorfordon finnas, ingen rabies, inga avgaser lugnt och skönt.  

 

inte Ibiza utan Gili!
   

Rent och inbjudande. Det finns en matmarknad mitt på ön, grillade skaldjur, spett, soppor och traditionellt mat. Jättechillad stämning. 

matmarknad Gili

alltid glad a sasakker
Vi bor på ett ställe som har varit öppet i 10 dagar; Good vibes bungalows och kanadenska Greg och hans personal gör allt för stämningen. Bra för par och ensamresande, 300 000 IDR natten inkl frulle och AC, ingen pool (200m till strand) och ingen tv, men man hänger i baren och umgås med personal och andra hotellgäster.

   

personalen på Good Vibes smygfotar mig när jag lämnar rummet
 
Bilden återger inte hur kul vi hade vid tornet när vi såg solnedgången, länst fram Alex som var superproffsig och nyanlända svenskar, som checkade in ett par timmar innan
 

Jag har svårt att sätta fingrer på vad exakt det är som har gjort Gili Trawangan till vår favorit-ö, i hård konkurrens av Ibiza/Formentera. Det är inte enbart den okomplicerade inställningen till spriten. Det är turkosblått vatten med sköldpaddor, kritvit sand, bra musik, lugnt och artigt folk, kryddig mat, det är vackert här också. Dagar känns som timmar här, redan efter 3 dagar började jag bli lite ledsen att vi ska lämna ön. Men det är nog inte sista gången våra tår borrar ned sig i sanden på Gili Trawangan. 

   Edit 

Vi hyrde en glassbottom boat och snorklade, hären svalkande öl på Meno
 

 

mystiska Meno
 
Varken bilder eller ord kan återge hur bra Gilisarna är. Vi gillar Sasakerna så mycket att det blir rosa stranden och vulkanbestigning på Lombok nästa gång.

Kommentera

