Yoga och detox i Ubud

Här är en bra och aktuell inlägg om yoga i Ubud :http://www.neverendingvoyage.com/yoga-ubud-bali/
Jag brukar välja hatha klasser, vinyasa och ashtanga, för att de är atletiska och mindre meditativa. 

  
Här i värmen blir man så mjuk i kroppen och det är lätt att utmana sig själv. Vi har kört vinyasa flowYoga Barn nära oss i södra Ubud. Passet var skitbra, både för nybörjare och fortsättning, våra ryggar fick en fantastisk omgång, makens rygg hoppade rätt och jag har kramp från ”båten” mina två yogamål för 2016:

  • Gå i brygga
  • Stå på huvudet

  
När vi flyttade bodde vi närheten av Radiantly alive, som jag ville testa samt Taksu, men hann faktiskt ingendera. Antingen kom jag inte upp för att tuppen/hundarna/motorcyklarna höll mig vakna, eller så var jag för vimmelkantig/hungrig efter detoxen. 

Det finns flera skräddarsydda detox program med infra-sauna (som jag inte tror på) juicer samt yoga (yoga barn) Här är några ställen som har cleanses: 
Ubud Sari health resort: 195$ 3 dagar som var fullbokad

Yoga Barn: 345$ för 3 dagar detox+colon hydrotherapy

Gaia holistic: websidan nere

Alchemy: ca 90$ per colonics

Smiling buddha: för långt ifrån stan utan vespa

Cocoon medical spa Ubud: mitt val föll här, bokade 3-dagars hydrotheraphy. 

När vi var på Yoga Barn, såg jag att dom hade 3-dagars detox för 345$ det var där tanken föddes på att göra en minidetox. Jag valde bort Yoga Barn av två orsaker

  1. Vi var på väg att flytta från södra Ubud (där Yoga Barn ligger) till norra
  2. Jag ville testa fler yogastudios 

Jag hittade Cocoon spa och bokade 3 hydroterapi sessioner. 

  

Utfall: Cocoon spa är den proffsigaste spaat jag har varit på, den ser ut som en loungebar på Ibiza och luktar citrongräs. Skulle kunna tänka mig att testa många av deras behandlingar, inte bara för att det är billigare, utan för att det är så snyggt paketerat, lättillgängligt och förtroendegivande. 
När det gäller detox, och det här borde jag veta, som fastar nästan årligen sen nittonårs ålder: det behövs planering. Istället bestämde jag mig att leva av frukt och grönsaker, vilket Cocoon spa rekommenderar, men man ska egentligen leva av juicer. Vissa grönsaker blir man gasig av, då gör collinicsen lite ont och vissa frukter är direkt olämpliga som vattenmelon, papaya och banan. Banan är det för mycket kalcium i. Sen det där med planeringen, vi gjorde 4-5 timmars djungelhajks, då blev det solsting istället för yoga. Yoga har en detoxifierande och cirkulationsfrämjande inverkan. På natten blev det ingen sömn, då det nya stället hade halmtak och låg vägg i vägg med ett tempel där man kvällstid övade trummor, när dom var klara avbytte skäll-hunden och tuppen varandra, fram till småtimmarna. Det där med att lyssna på kroppen, ge sig själv tid fanns inte på kartan. Men jag brukar alltid tänka: bättre liten detox än ingen alls.
Vad som hände var att eventuella tarmfickor masserades ut ( man får magmassage under behandlingen) och jag fick känna på hur det är att inte ha spända tarmar, insåg att jag är gasig 99% av tiden. Min nästa grej blir att läsa in mig på holistisk diet och vad är inte gasbildande. 
Sen fick man 4 små koppar efter varje behandling och jag upptäckte vad snällt det är mot tarmarna. Man skulle dricka i tur och ordning

1. Spirulina shot

2. Passion frukt juice

3. Kokkos olja

4. Probiotisk yogurt (ni vet den söta i små flaskor)
Om vi återvänder till Ubud kommer jag göra om göra rätt. Men det som är så härligt med Ubud är att det finns så många detox ställen, yogaställen, shamaner, organiska matställen, deep tissue massage, paketlösningar och drick-kokkosnötter. Även om restaurangpersonalen inte kan engelska, förstår dom ”vegetarian” och ”detox
Det var min lilla detoxupplevelse i Ubud, och precis som allt annat i Ubud lämnade det en längtan efter mer. Partyön Gili Trawangan satte stopp för min detox, jag har en helt fräsh lever att trasha nu. 

Kommentera

