Räcker fem dygn i Ubud?

Omställningen från partymeckat Kuta till Namaste-Ubud var som ett luftsteg. Dessutom sammanföll det med en liten dipp jag fick när man har varit längre på ngt ställe. 
Vi bor söder om Ubud, i ett litet omöjlig att hitta hotell i Pengosekan: Hotel Puspa Ubud. Jag kan direkt säga att vi inte gillar centrala Ubud så har jag det sagt, så nu kan vi ta planen.

  
I Ubud finns det mer att göra än festa eller hänga på playan och trottoarerna är större och faktiskt upplysta på kvällen, jag säger inte ”natten” för stan sover kl 21:00. Det är fullt av romantiska krogar med fiske-dammar och buddhor, men vi är mat-fashister och äter uteslutande där lokalbefolkningen äter, vilket är tur för i utkanten av Ubud finns just sådana warungs. Massor av välsorterade ekologiska affärer, yogakläder, cafeer, seriösa spaan samt yoga ställen och konstgallerior. Ubud är en liten by i djungeln dessutom så konceptet är häftigt.

  
Första dan efter frullen (nasi-goreng och kokos juice gör en oövervinnlig) hajkade vi dryga milen uppför ett berg, däruppe fanns konstgallerior och en fantastisk djungelrestaurang. 
Vi har bokat vårt hotell i 5 nätter, så det stora beslutet är; stanna i Ubud alla 16 dagar vi har kvar på Bali eller ta en vecka på Gilli öarna och snorkla/festa innan Japan? 

Sen måste jag börja planera vår nästkommande Japanresa också. 
I Ubud, efter bergshajken chillar vi i stan 2:a dagen. Monkey Forest står på agendan (jag är jätterädd för apor upptäckte jag haha) sen är det Yoga Barn, handla kokosolja (det enda vi använder till kroppen) och kanske ett museum. 
Jisses vilka retreats det finns här! Kolla den här eller här

  
Urspungligen tänkte jag ta 1-2 veckor kurs i Balinesisk dans men insåg att min make skulle tråkas ihjäl. Är jättesugen på att återvända hit på en 2-veckors yoga och faste-retreat. 
3:e dagen har vi bokat en paketresa med kaffeprovning, Lovina, vattenfall mm. 6 stopp, superturistigt men kul. 
Sen måste vi till ngt seriöst spa och testa ett till känt yogaställe. 
I Ubud gör det inget att man är i säng kl 21:00, känner jag.
Det är sjukt vad varje ort på Bali är som ett helt eget land!

En reaktion på ”Räcker fem dygn i Ubud?

Kommentera

