Jimbarans turistfälla: warungs

Jimbaran är bättre än vi hade räknat med samt min mans influensa har sänkt honom, så vi förlängde vår vistelse här med 2 dagar till sammanlagt 4.

Från beskrivningarna ska Jimbaran vara en liten håla vid flygplatsen berömd för strandremsan med  skaldjurs warungs.  De  4 km långa stranden är fin, man kan gå hela vägen från oss till flygplatsen- strandvägen. Stranden är kantad av lyxhotell och- ja skaldjurskrogar.

1a dagen förutom att vi sov hela dagen och natten räknade vi in turistfälla 1, taxi. Vi betalade 170kr för 3 km från flygplatsen till hotellet. Taxichaffisar här är som svartåkare överallt, ska man åka längre rekommenderar jag att du ordnar upphämtning med ditt hotell. Vi visste att vi skulle bara åka 3km och var delvisst förberedda, vi orkade inte rodda ihop en transfer, istället bokade vi första dagarna så nära flygplatsen som möjligt. Men Kuta beach till exempel, är betydligt längre bort, det kan lätt skena iväg.

2a dagen gick vi till morningmarket, en shoppinggata för lokalbor. Vi fortsatte till södra Jimbaran (vi bor i mellersta) Södra Jimbaran är flådig med superstylish hotell som ser ut som tempel, med dagbäddar mot stranden i sann Ibiza anda. Så var det dags för turistfälla 2: skaldjurswarung. Vi åt på skaldjurswarung här i mellersta Jimbaran. Ju flådigare strandläge dessto mindre kärlek i maten upptäckte vi. 210 kr för oss, vi valde prismedvetet, men maten var medelmåttig. Musslorna, räkorna och seabream var stekta/sateade till förbannelse i en söt sås, kändes som det skulle kunna stå framme i ett år utan att förstöras, lite torrt ris till, inte ens ditbussade horder av kineser och ryssar verkade njuta. Solnedgången var spektakulärt däremot. Om du är här: ät här, det är faktiskt en turistattraktion, men det är inte värt en bussresa från annan ort hit.

3e dagen tropik-regnade det hela dagen. Men det hindrade inte oss från att gå strandvägen tillbaka mot flygplatsen, norrut, till fiskemarknaden, där fanns det inte många turister. Sen gick jag på hotellets grann-spa; 1 h balinesisk massage och ansiktsbehandling för 200kr dagens kap! Balinesisk massage är aningen hårdare än sportmassage och med olja, himmelriket! Om inte det vore nog så hittade vi gatan där normal mat säljs: Jl Raya Uluwatu (korsning Jl Pantai Sari där vi bor) där lokalinvånare äter. Inga turister, inga vackra ställen bara bra mat: 28kr för oss inkl dryck minus solnedgång. Det finns takeaway, så man kan få både och. Det är inte det att det kostar en tiondel (!) det är det att bra folk står och lagar mat med kärlek, det är sådant vi vill stoppa i kroppen.

Annars är jag förvånad över dumpling och nudlar gjorda på vetemjöl ist. för ris och sockerfällor överallt, ingen grön te utan socker/saccarin t.e.x. Hade läst att Bali är detox -och veganparadiset, jag får nog hålla mig med detoxen till Ubud.

Dag 4 en delad stranddag och pooldag, busy-busy galen stress. Jag är impad över alla västerlänningar som pratar indonesiska. Nu tar vi maten på allvar, jag läser mig in på Balinesiska vegetariska nationalrätter: grönsaker (vattenspenat bl a) sateeade i kokosnötsolja med tofu/jordnötssås mm och bestämmer mig för att äta mig igenom dom samt lära mig glosor för anka, fisk, tofu, bläckfisk och räka. Måste skriva ned hur man säger ”inget med vetemjöl tack” (vi blir sjuka av gluten) Kämpar mig igenom det sista av jet-laggen: somnat hitills 21:00 och vaknat 03:00, vi letar flyg Japan-Vietnam.

Sådär, då har vi börjat acklimatisera oss, axlarna svider (solfaktor 10 är på tok för lågt tydligen hehe) jag verkar va den enda på ön som har benen fulla av bett, (man är populär!) och vi är redo för Uluwatu och surfar-templet. Hotellets taxi tar oss dit efter frullis.

Folk frågar oss här om vi är på smekmånad, vilket ingen gjorde när vi var på smekmånad i Thailand, känns som en antiklimax att säga ”no” och sen tystnad, så vi bestämde oss att att köra smekmånadskortet.

2 reaktioner på ”Jimbarans turistfälla: warungs

1. Hej på er! De finns ett gammalt kinesiskt ordspråk: ”Man kan aldrig få för många smekmånader”
    Turistfällor finns överallt, de lever ju på det. De verkar att ni är ändå resvana. Fina bilder, önskas mer av sådana… Spännande att läsa, Sköt om er, Grazzzzz